Blogg
239: Utfordre deg selv
Teamet for denne episoden er:
Hvordan du blir kreativ og skiller deg ut og rocker i disse virustider : )
Så hvordan markedsfører du deg i nedgangstider? Her er en oppsummering til deg:
NOEN MINDSETS SOM ER LURE Å HA
1. Behold roe – og ikke gjør det verre med å ikke gjøre noe.
Det vil kanskje være stillstand en stund, men så etter en nedtur er det garantert en opptur. Så hold fokus på i dag og fremtiden
2. Forhold deg til fakta og for all del ikke involver deg i drama.
Folk kan bli redde, men å grue seg til ting som kanskje ikke skjer er unødvendig sløsing med energi.
3. Vær
ekstremt nøye hvem du henger sammen med.
Er du sammen med VG eller
nyhetene er det garantert du vil få inn «dramaqueen» av høyeste orden, og hvem
som helst kan bli redd og bekymret. Det gjelder også FB og Instagram. Vær
supernøye med å gjøre morgenrutinen slik at du er positiv og fremtidsrettet. Og
heng sammen med gode folk som løfter i levende livet OG blogger/podcaster/kurs.
4. Alle nedturer har noe positivt med seg – se etter det mens det står på
5. Nedgangstider er tid for å tenke annerledes – så flekse
kreativitetsmusklene dine og vær den som ser etter tre løsninger. Alltid.
6. Ha fokus på det langsiktige perspektivet.
Ja – du er
kanskje på en nedtur nå, men ta action hver dag for fremtiden. Det du gjør nå
vil kanskje først ses om 90-120-15 dager, men det vil skape resultater for
fremtiden, så gjør de riktige tingene.
7. Invester i deg selv – lær nye ting og se etter hvor du kan utvikle deg
for å møte fremtiden.
Markedet vil alltid være i endring og er du forberedt vil du være den som vinner.
8. Vær den de velger – folk bruker fremdeles penger i nedturer. Bare mindre. De vil være mer kritisk enn vanlig så svar på hvorfor de skal investere nå. Og kanskje de bare utsetter den beslutningen enda litt tid. Er du foran dem – vil de komme til deg når de er klar.
Akkurat nå kan du få hjelp og få med deg 4 gratis-treninger hvor du får coaching i å snu en nedtur til nye muligheter: grysinding.no/coaching

HVORDAN ENDRE MARKEDSFØRINGEN DIN I NEDGANGSTIDER
All markedsføring handler om drømmekunden og det er bare for deg å sette deg inn i drømmekundens nye realitet. Hva tenker de?
Hva føler de?
Hva er viktig for de nå i denne situasjonen. Har de endret adferd? Har de fått
nye utfordringer? Er du i hodet på DK og markedsfører til henne der hun er nå:
da er du «good to go»!
1. Endre strategier
Har du mye
fysiske eventer og seminarer når det er redsler for smitte, så er det kanskje
lurt å endre produktet tilet onlinekurs? Tenk nytt og se hvordan du kan hjelpe
drømmekunden med utfordringen, men ved å levere på en annen måte?
2. Visjoner blir mindre viktig enn tidligere – er folk i nedadgående tider
har de mer enn nok med å se frem til første opptur.
Fokuser mer på
hverdagslivet i markedsføringen din enn de store drømmene i fremtiden. Hvordan
skal drømmekunden komme seg igjennom denne nedturen er kanskje mer det hun
tenker på enn 1-2 år frem i tiden. Men det kommer helt an på om nedturen
påvirker henne – så husk å se det fra drømmekundens perspektiv.
3. Vær den som gir mest verdi ! Er du foran drømmekunden vil hun komme når
hun er klar.
For nedturen
tar slutt – da er det deg hun velger. For hva om kunden ikke vil investere nå?
Har du et produkt som er det første som kunden vil stoppe, for eks.
reiser/ferie i disse smittetider, er det viktig at du endrer strategiene dine,
men stopp ikke markedsføringen. Inspirer henne til å reise når denne nedturen
er forbigått.
4. Tre grunner til hun ikke vil kjøpe av deg
Du bruker
alltid de tre grunnene for at du blir valgt ,og de tre grunnene for at de ikke
vil kjøpe av deg i markedsføringen – men det har kanskje endret seg med
nedturen og er mer dagsaktuell. Ha klart for deg hennes motforestillinger og
innvendinger slik at du kan adressere de. Kanskje det er bare en redsel hun har
som du kan gi henne et nytt perspektiv på?
5. Øk konvertering på allerede interesserte og eksisterende kunder
Detaljer
teller enda mer i nedgangstider. Du skal måle tallene dine med stor interesse
nå slik at du kan øke konverteringen. Tallene dine gir deg en indikasjon på
hvor du kan gjøre det bedre. Er det noen emailer eller poster som er mer
populære enn andre? Da er dette et tema kunden er mer interessert i akkurat nå.
6. En til en Oppfølging
Vi har allerede før denne nedturen sett at 1-1 oppfølging blir mer og mer viktig. Så være i kommentarfeltet, ta opp telefonen og ring folk. Send de en DM eller en videosnutt så de føler seg sett og forstått. Vi må fokusere på mennesker og ikke «følgere», og det er bare mer og mer viktig for salget ditt.
Til slutt: Nedturen endrer seg til en opptur
Fortsett markedsføringen og vær den som inspirerer, er positiv og raus. Ingen liker dramaqueens og sure gubber.
Så vær den som de kommer for til å bli løftet opp og frem.
Det er alltid de som tar av i nedturer – velg å tro (VITE) at det er DEG.
Og få hjelp og få med deg 4 gratis-treninger hvor du får coaching i å snu en nedtur til nye muligheter: grysinding.no/coaching