Blogg
Håndtering av misfornøyde kunder
Har du et produkt vil du alltid ha noen som ikke er fornøyd, det er en del av gamet. Spesielt om du har et produkt hvor investeringene er høye. Men så skjer det som ikke skal skje – du får en rasende tidligere kunde som mobiliserer flere og får pressedekning, – du duger ikke; hva gjør du?
Jeg vil gjerne del min erfaring med deg – for det er når det går nedoverbakke man lærer mest. Mine harde læringer og gode løsninger. Kanskje du kan bruke de? Kunder som er misfornøyde har mye å lære oss. Jeg har en egen video på det i SkapDinDrømmejobb kurset. Dette er jobben min. Heldigvis er det mange som er fornøyd med MasterMind investeringen sin også.
Det som ikke er lurt er å la en misfornøyd kunde få lov til å styre hverdagen og humøret ditt. Jeg ble redd for å mene ting, jeg ble redd for å publisere, jeg ble redd for å bli kritisert – jeg lot redslene styre meg. Det som verre var; kundene mine ble også redde. Er det slik det blir når vi blir synlig? Er man en offentlig person som andre (mange jeg ikke kjenner en gang) kan mene alt om? Det tok meg lang tid å komme med et svar som fungerer for meg.
I mer enn ett år har jeg hatt spesielt en tidligere kunde som det virker som har brukt all sin tid og energi på å få meg ned. Og denne uken fikk jeg nok. Etter det jeg har oppfattet som kontinuerlig hetsing, ble jeg anbefalt å ta til motmæle og gå ut med min versjon før jeg ødela hele merkevaren min. Det var tid til å fortelle min historie og jeg ville ut med min sannhet.
Jeg brukte 8 timer og sammen med meg selv som den ”Sinna Nordlendingen” hamret jeg løs på min stakkars Mac, mens jeg spiste opp all lørdagssjokoladen til ungene og endte opp i tårer og en blogg på 9 sider. Jeg skulle jo ikke vær så slem som motparten. Jeg skulle være objektiv og konstruktiv – men for å være ærlig; det var et word dokument hvor jeg beskrev sinne, svik, hat, ondskap, løgn og hevn. Det var som en dårlig episode av Dynastiet og jeg brukte et følelsesregister som gjør meg syk. Ja, følelser skaper sykdom. #minversteversjon gjør meg syk. Hver gang.
Jeg er en mental trener. Hvordan kunne jeg? Jeg vet jo bedre. OG jeg er bare et menneske. Det er lov å ha dårlige dager. Jeg kunne da ha kommet til en løsning litt kjappere gitt. Men når jeg endelig ble litt smart – her er det jeg gjorde: Jeg skrev og skrev og fikk det ut av meg. Så ringte jeg en venn – som stilte meg gode spørsmål som hvem er du – og hva vil du? Jeg endte opp med å brenne innlegget. Slett og tilgi – tilgi deg selv og tilgi andre. Marianne Williamson har geniale meditasjonfiler på det. (Amazon)
I DinBesteVersjon kurset mitt har vi fokus på tilgivelse, vi gjør om på historien som de fleste av oss har definert for oss selv. Slik at vi ikke bli spist opp av anger, hat, bitterhet eller følelser som ikke driver oss fremover til et bedre liv. Hvem vil vel leve i en fortid og en historie som ikke gagner oss?
Vi tror på å være snill og grei, sette grenser for oss selv, bruke energien til å skape noe bra, vi skal jo endre vår verden til noe bedre. Den bloggen jeg skrev først var å gå til motangrep, det er Krig. Og det finnes ingen vinnere i en krig.
Så hva gjør man når man har rasende kunder?
Man sender de kjærlighet, man fokuserer på det gode man gjør, man tar seg tid til selvpleie, man mediterer, man snakker med gode venner, man trener, man går ut og gjør mot andre det man vil at andre skal gjøre mot en selv.
Jeg tror på karma og jeg tror på at alle situasjoner som kommer opp skal du lære av. Jeg har bedt til Gud om et svar på hva jeg skal lære. Jeg er treg for det har tatt meg et helt år å finne ut av det. Jeg skulle lære å leve mine sannheter, leve mine verdier. All the way. Det betyr ikke å tie stille slik jeg har gjort og bli spist opp av dårlig energi. Hat, dømming av andre, og mislike andre er som syre for hjertet vårt
Så jeg lærte at jeg skulle være et lys. Gjerne en kjærlighetsfontene om du vil. Jeg skal spre det gode, jeg skal være vennlig og spre kjærlighet, jeg skal så enkelt som det er: Være snill og grei. Ja, jeg er fullstendig klar over at jeg høres ut som en klisje. Og ja, bloggen gikk fra ”krigersk” til plutselig veldig rosa. Det får så bare være. Buddha sier: The mind is everything – what you think, you will be come. Jeg vet hvem jeg vil være. Man må også gjøre om ord til handling.
Jeg tror på karma, jeg tror du får mer av det du sender ut, så jeg utfordret meg selv til å komme meg ut av min selvmedlidenhet, og gå ut å være snill og grei med noen. Det er ikke så vanskelig gitt. En klem til vaktmesteren som er alltid så hyggelig. En takkemail til NYC mammaen som samler oss til lørdagsfrokost – hvor temaet er å forebygge mobbing. Og en virtuell klem til Mastermind jentene som har støttet meg igjennom gode og vonde dager det siste året. En helaften invitasjon til min kjære medarbeider som er så suveren. Det er lett å være snill og grei. Man glemmer å være sur og jeg ble frisk på rekord tid.
Skal vi stoppe netthets, mobbing, krangel i heimen eller kriger, så må vi starte med oss selv – med å være snill og grei mot andre. Stoppe negativitet og velge det positive. Starte med personen i speilet. Så jeg utfordrer deg i dag: La oss sammen spre positivitet med å være snill og grei, og utfordre din venn til å gjøre det samme. Hva er vel bedre enn en #værsnilloggrei uke for å komme seg videre? Kanskje blir den uken til to – og kanskje klarer vi å endre våre gamle mønster og bli den vi vil være?
Til mine tidligere kunder som ikke er fornøyd, la oss snakke ut og gå videre. Og gjøre framtiden bedre.
Og til alle våre kunder, også de som ikke er fornøyd – vi sender de lys og kjærlighet. Det er de som gjør at vi får holde på med det vi elsker.
I kjærlighet og lys, Gry