Blogg
5 steg for å få flere kunder med internett
Mange spør meg hvordan i all verden jeg tjener penger. På bloggen gir jeg jo bare gratis og kule bilder på Facebook og Instagram får man jo ikke kunder av?
Så jeg vil gjerne dele 5 enkle steg jeg har satt i system for å få kunder med hjelp av Facebook og sosiale media. Det er et enkelt system som du setter opp – og alt er gjort automatisk. Nesten alt da : ) Denne bloggen er selvfølgelig ikke laget av seg selv.
Mine data viser at når du først har funnet meg og følger meg på sosiale media så er det 5% sjanse for at DU og jeg etter hvert blir å jobbe sammen. Digger du det jeg gjør og du er en av som gjerne vil ha det samme som meg – så blir du en av kundene mine.
Hvem er de 5% av gründerne som følger meg som jobber med meg?
Det er du som vet du kan bruke internett smartere. Du hører og ser andre som får det til, og du er frustrert over at du bruker mye tid på markedsføring men allikevel ikke ser at du får resultatene du ønsker ut av det. Det er du som ønsker deg mer frihet. Du som vil hjelpe og endre livet til kundene dine.
Hva med resten, de andre 95% lurer du kanskje på? De ønsker ikke å jobbe med meg, men de liker ofte det jeg gjør og sender til de. Mange av de er så snille å dele bloggen, de gir meg ros i kommentarfeltet eller de anbefaler meg til andre venner som de tror jeg er riktig for.
100% snille folk som er så fantastiske? Neida – det er en liten del som også synes jeg suger og ”tror jeg kan og vet alt”, men de velger jeg ikke å fokusere på. Så de teller ikke engang 🙂 Ha fokus på det du vil ha mer av tenker jeg. Så jeg dropper de i regnestykket.
Så hvordan får man flere kunder med hjelp av internett?
Jeg bruker internett hver dag til å få kunder, også når jeg sover eller er på ferie. Og det er fullt mulig om du har satt opp grunnmuren for din business først. Jeg har laget en PDF guide til deg som forklarer systemet. Du kan laste den ned her:
Kort fortalt er det disse 5 stegene:
- Websiden som bygger din email liste av potensielle drømmekunder
Jeg har minst fem steder på nettsidene mine hvor jeg tilbyr noe gratis i bytte mot å få e-mailen til potensielle drømmekunder, sjekk PDF filen for hvor det er lurt å plassere optin boksen. Dette kalles å bygge en email liste. Listen er for meg 90% av min framtidige lønn.
- Gi verdi med WOW faktor til din riktige drømmekunde
”Gulroten” du gir til dine potensielle kunder, kaller jeg dette. PDF guiden du får i denne bloggen er et eksempel på en slik gulrot. Gulroten må være så attraktiv og gi så mye verdi at du ikke kan tro det er GRATIS. Jeg har som oftest minst fem forskjellige gulrøtter på sidene mine – og du kan gjerne herme og bli inspirert. Men ta en ting i gangen. Vi starter med en superbra gulrot og så kan du bygge ut. Gulroten er det dine potensielle kunder får ved å gi e-mailen til deg. I PDF guiden deler jeg med deg den største feilen de fleste gjør i forbindelse med gulroten.
- Del av hele deg – din unikhet er ditt brand
Å være synlig på nett er skummelt for mange, også for meg. Hva skal jeg dele og hva skal jeg holde igjen på? Jeg har klare retningslinjer for meg selv, som brytes innimellom. Jeg utvider nemlig komfortsonen min, og av og til deler jeg litt vel mye synes familien. ”Teit på nett”. LOL – det er meg. Men for de kundene som vil jobbe med meg er det også det som gjør meg unik. Så ha fokus på hva det er som gjør DEG unik – og hva du kan dele på sosiale media for å tiltrekke drømmekundene dine til deg.
- Tilby ditt produkt via en salgsside som selger
Skal man få flere kunder via nett må man ha et produkt å selge – på nett. Så enkelt men også så utrolig få som gjør det. For deg som har nettbutikk er dette den største selvfølgelighet, men for en advokat, konsulent, coach, arkitekt, fotograf – eller andre som selger ”seg selv” så er det ikke like enkelt. Jeg gir deg et par gode ideer på hva du kan selge på nett og deler en fantastisk historie fra Anne Christine i et intervju som jeg legger ut om kort tid. Hun er til stor inspirasjon og jeg vet du vil digge henne.
- Markedsføring på sosiale media
”Markedsføring og salg er så vanskelig”, hører jeg ofte. Eller: ”Det er ikke det jeg kan eller liker. Aller helst ønsker jeg meg en ”markedsføringssjef” – hadde jeg bare hatt råd.” Jo da – jeg er der jeg også. Selv om det er markedsføring jeg driver med. På talent-listen min kommer ”promoterer” aller nederst. Men det er ikke til å komme fra: Det er markedsføring som er nøkkelen til suksess. Etter at du har bygget opp de 4 første stegne eover, så er markedsføring steget som faktisk må gjøres hver dag. Men også dette kan settes på autopilot. Jeg deler hva som er vår beste strategi på markedsføring på automatikk i guiden. Og helt ærlig: Jeg elsker markedsføring og salg. Det er jo det som gjør at kundene finner meg. Det er det som gjør at jeg får holde på med deg jeg elsker. Og dette er en av områdene jeg kjenner jeg blir stadig bedre på med øving. På dette også.
Så der har du det – mine 5 steg for å få flere kunder.
Se flere detaljer på hver enkelt steg her:
Og følg meg videre så deler jeg helt nye gratis-treninger på hvordan du kan tiltrekke deg dine drømmekunder med å bruke internett på en smart måte.
Det er jo det det entreprenørskap handler om ikke sant: Kunsten å skape kunder ut ifra dine ideer.
Klem Gry